23948sdkhjf

Danskernes foretrukne netbutik overrasker direktør

Den tyske modegigant Zalando, der har Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen i ejerkredsen, topper år efter år listen over de mest populære netbutikker herhjemme.

Og kigger man specifikt på tøjsalg – som Dansk Erhverv netop har gjort i en ny analyse – tårner Zalando sig op over alle andre. I alt 19 procent af forbrugerne nævner Zalando som den butik på nettet, hvor de senest købte tøj eller sko. Nærmeste konkurrent er H&M med 9 procent.

At Zalando hører til i toppen er ifølge Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, ikke en nyhed.

- Men jeg må sige, at jeg er overrasket over, hvor stor Zalando er. Den er altså markant større end de nærmest konkurrenter tilsammen. Det er bemærkelsesværdigt, siger han.

Hvad er navnet på den netbutik du senest handlede i indenfor kategorien tøj, sko og accessories?

Zalando: 19 pct.
H&M: 9 pct.
Boozt: 4 pct.
Magasin: 3 pct.
Asos: 3 pct.
Wish: 2 pct.
Zizzi: 2 pct.
Sport24: 1 pct.
Ellos: 1 pct.
Booztlet: 1 pct.
Bestseller: 1 pct.
Zara: 1 pct.

Kilde: Dansk Erhverv.

Tror den er dansk

Zalando er førstevalget i alle forbrugergrupper – unge, singler/par, børnefamilier, midaldrende og pensionister. Men særligt de unge er flittige kunder i butikken.

Det pudsige er, at hver fjerde dansker tror, at Zalando er dansk.

Under coronakrisen er en stor del af sko- og tøjsalget flyttet fra fysiske butikker til online. Tøj- og skobutikker med netsalg har kunnet opveje noget af den tabte omsætning fra lukkede butikker og restriktioner. Dem uden lider fortsat.

I september i år havde 31 pct. af forbrugerne købt tøj, sko eller accessories på nettet inden for den seneste uge, viser tal fra Dansk Erhverv. I samme måned sidste år var tallet 26 pct.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.145